Биљана Ђурђевић / УНУТАР ЗИДИНА

Биљана Ђурђевић

Назив изложбе: УНУТАР ЗИДИНА

Трајање изложбе: 13.9 – 9.10. 2017.

Отварање: 13.9.2017. у 19.00

Изложба постављена у Градској галерији савремене уметности Смедерево Унутар зидина ауторке Биљане Ђурђевић обухвата део циклуса обједињен под зејдничким називом Оруђе делања, а који представља низ радова који су настали у периоду од 2015. до 2017. године.
На изложби у Смедереву уметница поставља три мања цртежа, од којих су два цртежи ентеријера – фабрика текстилне индустрије (предложак / цртеж за полиптих Оруђе делања) и пресек раскошне, ренесансне грађевине (постављене као позорница у који је могуће учитати претходни садржај).
Централну поставку изложбе чине два рада великог формата – уље на платну/полиптих Оруђе делања и цртеж у комбинованој техници Дочек. На њима у свом препознатљивом класичном, реалистичком наративу јасне иконографске структуре, у конструкцији затворене позорнице савременог амбијента, ауторка заузима јасан критички став према социјалном, политичком и економском положају савременог човека. Његова апатичност према новоствореном свету и недостатак жеље да се помери из своје зоне „безбедности“ јесу садржаји који се јасно антиципирају у узнемиравајућим представама које нам овом приликом ауторка нуди.
Слика Оруђе делања и цртеж Дочек се у наративном, симболичком и приказивачком домену прожимају, по речима саме уметнице у циљу артикулације „стања савременог човека у друштвеном систему који се све бахатије односи према појединцу, негирајући оне основне принципе за које се човечанство борило кроз ХIХ и ХХ век.“

 

www.biljanadjurdjevic.com

УНУТАР ЗИДИНА

Циклус који је обједињен под зејдничким називом Оруђе делања представља низ радова који су настали од 2015. до 2017. године. Овај циклус радова говори о апатичности човека, о невољности да се пробуди из новоствореног света у коме се живи да би се производило, тиме хранећи једну системску хидру, која задире у све аспекте живота и која намеће конзумеризам као постулат савременог бића. У том процесу стваралац производа је и њен конзумент, укодиран да стално робује, како би био део система. Уједно, вишедеценијска медијска  индоктринација постала је основно средство манипулације, и управо кроз манипулацију сви су обједињени без обзира на привидан статус који им је дат.
Слика Оруђе делања настала је као одговор на изопштеност права на приватност, права на живот и права на одлучивање, није фабрика једино место где су та права узета, ми смо дозволили да шаренило ничега буде основица живота. Прожимање цртежа Дочек и сликe Oруђе делања, даје дијагнозу стања савременог човека у друштвеном систему које се све бахатије односи према појединцу, негирајући оне основне принципе за  које се човечанство борило кроз ХIХ и ХХ век. На цртежу су приказани они који уводе ред, у друштвеном поретку дата су им привидно већа права, која они без скрупуле користе, попут учесника у Милграм експерименту, на основу којег се пола века касније опет уз велико запрепашћење констатују нови порази људског рода, спремног да другом нанесе бол, јер позиција из које се наступа јесте позиција џелата. Та позиција се чини сигурном, баш као што се сигурним осећају и учесници у Милграм експерименту. И по тој несрећној логици се руководе и чувари реда на цртежу Дочек, њихов статус је сигуран, маска на лицу је зона безбедности, уточиште од сопственог примитивизма, спремност да се буде у систему који не види појединца, који не признаје човечност. Они дочекују оне над којима им је дата слобода да чине што год желе, тиме заборављајући своје сопство зарад малопре поменуте хидре коју не занимају појединци већ бројеви. Они пак који су лишени свих својих права остају огољени, њихова приватност не постоји, њихове потребе су небитне, њихова будућност је узета, и у тој апатичности, обамрлости, они престају да буду личности, губе се унутар својих зидина, чекају крај.

Биљана Ђурђевић

БИОГРАФИЈА УМЕТНИЦЕ

Кликом на дугме испод текста можете преузети документ.